תנ"ך על הפרק - חבקוק ג - מצודת ציון

תנ"ך על הפרק

חבקוק ג

545 / 929
היום

הפרק

תְּפִלָּ֖ה לַחֲבַקּ֣וּק הַנָּבִ֑יא עַ֖ל שִׁגְיֹנֽוֹת׃יְהוָ֗ה שָׁמַ֣עְתִּי שִׁמְעֲךָ֮ יָרֵאתִי֒ יְהוָ֗ה פָּֽעָלְךָ֙ בְּקֶ֤רֶב שָׁנִים֙ חַיֵּ֔יהוּ בְּקֶ֥רֶב שָׁנִ֖ים תּוֹדִ֑יעַ בְּרֹ֖גֶז רַחֵ֥ם תִּזְכּֽוֹר׃אֱל֙וֹהַ֙ מִתֵּימָ֣ן יָב֔וֹא וְקָד֥וֹשׁ מֵֽהַר־פָּארָ֖ן סֶ֑לָה כִּסָּ֤ה שָׁמַ֙יִם֙ הוֹד֔וֹ וּתְהִלָּת֖וֹ מָלְאָ֥ה הָאָֽרֶץ׃וְנֹ֙גַהּ֙ כָּא֣וֹר תִּֽהְיֶ֔ה קַרְנַ֥יִם מִיָּד֖וֹ ל֑וֹ וְשָׁ֖ם חֶבְי֥וֹן עֻזֹּֽה׃לְפָנָ֖יו יֵ֣לֶךְ דָּ֑בֶר וְיֵצֵ֥א רֶ֖שֶׁף לְרַגְלָֽיו׃עָמַ֣ד ׀ וַיְמֹ֣דֶד אֶ֗רֶץ רָאָה֙ וַיַּתֵּ֣ר גּוֹיִ֔ם וַיִּתְפֹּֽצְצוּ֙ הַרְרֵי־עַ֔ד שַׁח֖וּ גִּבְע֣וֹת עוֹלָ֑ם הֲלִיכ֥וֹת עוֹלָ֖ם לֽוֹ׃תַּ֣חַת אָ֔וֶן רָאִ֖יתִי אָהֳלֵ֣י כוּשָׁ֑ן יִרְגְּז֕וּן יְרִיע֖וֹת אֶ֥רֶץ מִדְיָֽן׃הֲבִנְהָרִים֙ חָרָ֣ה יְהוָ֔ה אִ֤ם בַּנְּהָרִים֙ אַפֶּ֔ךָ אִם־בַּיָּ֖ם עֶבְרָתֶ֑ךָ כִּ֤י תִרְכַּב֙ עַל־סוּסֶ֔יךָ מַרְכְּבֹתֶ֖יךָ יְשׁוּעָֽה׃עֶרְיָ֤ה תֵעוֹר֙ קַשְׁתֶּ֔ךָ שְׁבֻע֥וֹת מַטּ֖וֹת אֹ֣מֶר סֶ֑לָה נְהָר֖וֹת תְּבַקַּע־אָֽרֶץ׃רָא֤וּךָ יָחִ֙ילוּ֙ הָרִ֔ים זֶ֥רֶם מַ֖יִם עָבָ֑ר נָתַ֤ן תְּהוֹם֙ קוֹל֔וֹ ר֖וֹם יָדֵ֥יהוּ נָשָֽׂא׃שֶׁ֥מֶשׁ יָרֵ֖חַ עָ֣מַד זְבֻ֑לָה לְא֤וֹר חִצֶּ֙יךָ֙ יְהַלֵּ֔כוּ לְנֹ֖גַהּ בְּרַ֥ק חֲנִיתֶֽךָ׃בְּזַ֖עַם תִּצְעַד־אָ֑רֶץ בְּאַ֖ף תָּד֥וּשׁ גּוֹיִֽם׃יָצָ֙אתָ֙ לְיֵ֣שַׁע עַמֶּ֔ךָ לְיֵ֖שַׁע אֶת־מְשִׁיחֶ֑ךָ מָחַ֤צְתָּ רֹּאשׁ֙ מִבֵּ֣ית רָשָׁ֔ע עָר֛וֹת יְס֥וֹד עַד־צַוָּ֖אר סֶֽלָה׃נָקַ֤בְתָּ בְמַטָּיו֙ רֹ֣אשׁפרזופְּרָזָ֔יויִסְעֲר֖וּ לַהֲפִיצֵ֑נִי עֲלִ֣יצֻתָ֔ם כְּמוֹ־לֶאֱכֹ֥ל עָנִ֖י בַּמִּסְתָּֽר׃דָּרַ֥כְתָּ בַיָּ֖ם סוּסֶ֑יךָ חֹ֖מֶר מַ֥יִם רַבִּֽים׃שָׁמַ֣עְתִּי ׀ וַתִּרְגַּ֣ז בִּטְנִ֗י לְקוֹל֙ צָלֲל֣וּ שְׂפָתַ֔י יָב֥וֹא רָקָ֛ב בַּעֲצָמַ֖י וְתַחְתַּ֣י אֶרְגָּ֑ז אֲשֶׁ֤ר אָנ֙וּחַ֙ לְי֣וֹם צָרָ֔ה לַעֲל֖וֹת לְעַ֥ם יְגוּדֶֽנּוּ׃כִּֽי־תְאֵנָ֣ה לֹֽא־תִפְרָ֗ח וְאֵ֤ין יְבוּל֙ בַּגְּפָנִ֔ים כִּחֵשׁ֙ מַעֲשֵׂה־זַ֔יִת וּשְׁדֵמ֖וֹת לֹא־עָ֣שָׂה אֹ֑כֶל גָּזַ֤ר מִמִּכְלָה֙ צֹ֔אן וְאֵ֥ין בָּקָ֖ר בָּרְפָתִֽים׃וַאֲנִ֖י בַּיהוָ֣ה אֶעְל֑וֹזָה אָגִ֖ילָה בֵּאלֹהֵ֥י יִשְׁעִֽי׃יְהוִ֤הּ אֲדֹנָי֙ חֵילִ֔י וַיָּ֤שֶׂם רַגְלַי֙ כָּֽאַיָּל֔וֹת וְעַ֥ל בָּמוֹתַ֖י יַדְרִכֵ֑נִי לַמְנַצֵּ֖חַ בִּנְגִינוֹתָֽי׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

שגיונות. מלשון שגיאה וכן שגיון לדוד (תהלים ז): מתימן. הוא ארץ אדום שהוא בדרומה של א״י: סלה. לעולם: הודו. ענין הדר ופאר: ותהלתו. ענין הארה וזוהר כמו בהלו נרו (איוב כ״ט): ונגה. ענין הארה וזריחה כמו מנוגה נגדו (תהלים יח): קרנים. הושאל על הממשלה והתחזקות ע״ש שבע״ח בעלי הקרן יתחזקו בהם: חביון. מל׳ חבוי וגנוז כמו חבי כמעט רגע (ישעיה כו): עזו. ענין חוזק ועל הארון יאמר שהוא חזקו של ישראל: דבר. מגפה: רשף. גחלי אש כמו רשפיה רשפי אש (ש״ה ח): לרגליו. ר״ל עם ביאתו וכן ויברך ה׳ אותך לרגלי (בראשית ל): ויתר. ענין דלוג והעתק כמו ויתר ממקומו (איוב לז): ויתפוצצו. ענין הפיזור עם השבר והריצוץ וכן ככלי יוצר תנפצם (תהלים ב): עד. עניינו כמו עולם: שחו. ענין השפלה כמו וישח אדם (ישעיה ב): הליכות. ענין הנהגה: תחת. בעבור: און. ענין שקר ודבר שאינו הגון: ירגזון. ענין חרדה יריעות. ר״ל יריעות האוהל: עברתך. מל׳ עברה וזעם: עריה תעור. ענין גלוי כמו ואת ערום ועריה (יחזקאל טז): מטות. שבטי ישראל: יחילו. מל׳ חיל וחלחלה: זרם. ענין מרוצת המים כמו כזרם מים (ישעיה כח): נתן. ר״ל השמיע: תהום. עומק המים: נשא. ענין הרמה: זבולה. ענין מדור כמו בית זבול (מ״א מ): לנוגה. ענין הארה: ברק. כן יקרא ברזל החנית כי אחר הלטוש יצהיר כברק וכן ברק חרבי (דברים לב): תצעד. ענין דריכת הרגל כמו ויהי כי צעדו (ש״ב ו): תדוש. מל׳ דישה: מחצת. ענין הכאה ורציצה כמו מחץ ראש (תהלים קי): ערות. ענין גלוי כמו עריה בושת (מיכה א): נקבת. מל׳ נקב וחור: פרזיו. עיר שאינה מוקפת חומה נקראה פרוז כמו פרזות תשב ירושלים (זכריה ב): יסערו. מל׳ רוח סערה: להפיצני. מל׳ הפצה ופיזור: עליצותם. ענין שמחה כמו עלץ לבי (ש״א ב): עני. ר״ל מעונה: דרכת. ענין רמיסה והילוך: חומר. ענין תל וצבור כמו חמרים חמרים (שמות ח): ותרגז. ענין חרדה: צללו. ענין תנועת הרעש כמו תצלנה אזניו (ירמיה יט): ותחתי. במקומי: אנוח. מל׳ מנוחה: יגודנו. מל׳ גדודי עם: יבול. ענין צמח פרי כמו יבול הארץ (שופטים ו): כחש. ענין רזות כמו ובשרי כחש משמן (תהלים קט): מעשה זית. פרי הזית: ושדמות. שדות תבואה כמו שדמות חשבון (ישעיה וז): גזר. ענין כריתה כמו אמרתי נגזרתי (איכה ג): ממכלה. הוא דיר הצאן כמו ממכלאות צאן (תהלים עח): ברפתים. הוא בית הבקר ובדרז״ל מצאה ברפת (ב״ב לב): אעלוזה. ענין שמחה כמו ועלזו לפניו (תהלים סח): חילי. מל׳ חיל עם: כאילות. שם חיה הממהרת לרוץ: במותי. ענין גובה כמו במתי ארץ (עמוס ד): ידריכני. מל׳ דרך והילוך: למנצח. בעלי השיר יקראו מנצחים כי הדרך לנצח זה את זה בהרמת הקול ובהכרעת הנעימה: בנגינותי. מל׳ נגון:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך